Jdi na obsah Jdi na menu

Od Cessny 152 k Boeingu 737

  

Od Cessny 152  k  Boeingu 737-400

18582473_634961413367239_2560118011346521137_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cessna 152

 

Video : Jak se člověk dostane k létání :  prosím zapněte zvuk a klik na linku níže :

https://www.stream.cz/kokpit-dokoran/10028365-jak-se-clovek-dostane-k-letani-aby-si-mohl-uzit-z-nadhledu-napriklad-bile-karpaty-a-beskydy?rss&dop-ab-variant=&seq-no=2

 

 

Příklad výcviku pilotky- její houževnatost a příkadnost pro mladé adepty .

Interview  o  létání  se sympatickou pilotkou a studentkou VŠ v Ostravě - Ing. Denisou Kupkovou. Jiří Kurz , 20.6.2016. Jičín-letiště - interwiev 

 

320115_10200436653815560_1317061506_n.jpg  

  Zdroj : Ing. Denisa Kupková  

                                                                   

Povolání pilota je mým životním snem.       s6302222--2-.jpg

  S Denisou jsem se setkal na Srazu historických letounů na letišti v Jičíně. Přiletěla tam s partou pilotů z  letiště Zábřeh .  Mnoho mladých děvčat a kluků by rádo začalo létat, ale buď se toho bojí nebo neví jak začít. Proto jsme se s Denisou domluvili, že napíšeme pár zkušeností jak na to. Přečtěte si její vyprávění a zkušenosti. Jiří Kurz


Pojďme se vžít do jejího vyprávě .

1. Co vás vedlo k tomu stát se pilotem a v kolika letech jste to s létáním myslela opravdu vážně ?
Už jako malá jsem se zájmem sledovala oblohu. K tomu stát se dopravním pilotem, mě vedl můj vlastní chtíč. Neměla jsem totiž žádné známé v letecké dopravě, proto jsem si všechno musela zjistit a zajistit sama. Když jsem byla malá, taťka mi zaplatil vyhlídkový let letadlem Cessna 172, a já se od toho okamžiku naprosto zamilovala do létání. Byla jsem z toho tak nadšená, že jsem díky jeho podpoře začala létat v 17 letech motorově. Tehdy si mě vzal pod křídla skvělý instruktor Šufana na Mošnovském letišti. V 18 letech jsem udělala licenci PPL. Tehdy jsem byla na pomezí toho zda-li budu létat rekreačně a nebo profesně. Velkým milníkem pro mě bylo, když jsem dělala doložku,, night,, z Jaroměřického letitě do Hradce Králové. Od okamžiku kdy jsem poprvé přistála na rozsvícenou dráhu, jako pořadí dva za Davidem Kašparem, jsem si uvědomila, že se chci stát dopravním pilotem.

1381423_10201636128161669_249960338_n.jpg
2. Co jste pro to udělala ? Co kondička, byla jste zdravotně schopná ?
První věc, kterou jsem udělala, když jsem se rozhodla, že se chci stat dopravním pilotem, byla zdravotní prohlídka první třídy. Chtěla jsem mít jistotu, že jsem schopna vykonávat tuto práci. Když jsem úspěšně obdržela Medical 1. třídy, udělala jsem zkoušky všeobecného průkazu radiotelefonisty a začala jsem s time buildingem. Ten jsem nalétala převážně u firmy Elmontex air a Pondus air.
3. Jak pokračovala vaše cesta za splnění tohoto vašeho ,,snu ,, ?
Šla jsem na Vysokou školu Báňskou, kde jsem po tříletém studiu získala certifikát o splnění ATPL teorie. Po státnicích jsem se ihned vydala do Prahy na úřad pro civilní letectví. Od této chvíle šlo v mém životě všechno do postraní, tím myslím převážně vysokou školu, kterou studuji v navazujícím studiu individuálně. Primárně jsem se věnovala studiu ATPL a dokončení náletu, abych mohla začít s licencí CPL. /obchodní pilot /.Po úspěšném udělání ATPL zkoušek, jsem odletěla do Rumunska, kde se létali vakcinační lety pro firmu Elmontex air. Létání v Rumunsku bylo pro mě velkou zkušeností. Nalétala jsem na přeletech chybějící hodiny do time building, takže jsem mohla začít s licencí CPL. Všem zájemcům o létání doporučuji tuto firmu, jelikož má dobré zázemí, velké možnosti pro piloty, skvělé podmínky, zkušené instruktory a kvalitní výcvik                                                                                                                            
10421337_667355546715646_4397428544756437023_n.jpg                                          
4. Jistě jste prováděla nějaké přijímací zkoušky, psychycké a také ty zdravotní. Byly těžké ?
Ano, dělala jsem zdravotní i psychycké zkoušky. Jsou to zkoušky, které se nedají ovlivnit. Buď na to člověk má nebo ne. Přijímací zkoušky jsem prozatím nedělala žádné, na školu jsem se vždy dostala do průměru, a proto jsem byla zproštěna přijímaček.

5. Jak se létalo v Zábřehu? Jaká tam byla parta, instruktoři a jak se k vám muži chovali jako k ženě?
Na letišti Zábřeh u Dolního Benešova se mi létalo velice dobře. Je tam super parta lidí, jak mladých zájemců o létání, dopravních pilotů, kteří si chodí na letiště vyčistit hlavu, tak letecká skupina Follow me. Najdete zde aeroclub a firmu Pondus air. Já dělala můj výcvik CPL u Pondus air a můžu vám ji vřele doporučit. Jsou v ni skvělý instruktoři a velice dobrý personal vstřícných lidí. Dobré zázemí a kvalitní výcviky. Já jelikož jsem zvolila volbu modulového výcviku se snažím, co nejvíce ušetřit, a proto firmu doporučuji i z finančního hlediska. Tato firma má profesionální přístup k výuce a snaží se studentům vyjít vstříc, ve všech ohledech. Jako k ženě se ke mě chovali uplně normálně. Pokud máte zájem stát se dopravním pilotem a nevíte, kde dělat výcvik, pak doporučuji  Pondus air. 
6. Vím , že jste začala létat velmi mladá, co na to rodiče, nebáli se o vás ? A co dnes,už si zvykli ?
Moji rodiče mě podporují a snaží se mi vyjít vstříc, jak jen to jde. Můj taťka je mi velkou inspirací, jelikož sám vybudoval vlastní firmu, a proto mě motivuje, že když člověk chce a jde si za svým cílem, dokáže to. Na začátku se určitě báli, ale přeci jenom jsem názoru, že pro pilota je nejnebezpečnější právě cesta na letiště a ne samotné létání.

7. Jak vám šla letecká teorie a začáteční letová praxe v letecké škole?
Úspěch je směsicí tvrdé práce a velkých snů. Proto jsem vše brala zodpovědně a snažila jsem se, jak k teori tak k praxi přistupovat cílevědomě a připraveně. Na to jak mi co šlo a nešlo se musíte zeptat mých instruktorů, já jsem totiž názoru, že v létání se člověk nikdy nepřestane učit a vždy je co zdokonalovat. Samotný cockpit za letu už je tou nejhorší učebnou, tam pokud člověk něco neví, tak už může být pozdě, proto se snažím učit věci dopředu, než jsem do letadla sednu. PPL teorie je základ létání, jedná se o 10 zkoušek v češtině a neměla jsem s nimi žádné problémy.
Další zkouška, kterou pilot potřebuje splnit ve své cestě na kapitánské místo je ATPL teorie, té jsem věnovala zodpovědně hodně času a vyplatilo se mi to. Udělala jsem všech 14 zkoušek v anglickém jazyce napoprvé ve třech sezeních. Hodněkrát jsem z mnoha předmětů měla trochu obavy, ale vždy jsem si řekla, že mohu příjmou neúspěch, ale nemůžu přijmout fakt, že jsem to nezkusila.

Výcvik na moři v USA

8. Na jakých letounech jste začala létat a na kterých jste pak pokračovala dál ve výcviku ?
Začínala jsem létat na Cessně 152 a poté jsem se přeškolila na Cessny (172, Cardinal 177 RG a 180) a Zlína 43. Jelikož se snažím za létání, co nejvíce ušetřit, proto se dočasně věnuji létání pouze na těchto letadlech. Momentálně se rozhoduji, kde budu dělat IR/SEP a IR/MEP výcvik. Přístrojová kvalifikace s jednomotorovými letouny SEP/IR (A) a více motorovými letouny- IR/MEP.Nicméně mě lákají letadla typu Meridian, Pilatus PC-12, L410, Morava a plno dalších, takže uvidíme kam mě vítr povane ☺  

9. Mimochodem , vím že stát se pilotem je finančně velmi nákladné a i udělat první krok / odlétat azískat PPL- to je pilotní základ/, stojí dost peněz. Můžete našim čtenářům ve zkratce sdělit jak na to?
Je mnoho způsobů, jak ušetřit. Každý zájemce si musí ze začátku ujasnit zda-li chce létat integrovaný nebo modulový výcvik. Pokud si vyberete modulovou verzi pak si jednotlivé licence a létání volíte na základě finančních možností. Nevzdávejte se a brigádujte ☺
10. Co pro vás znamená studovat VŠ v Ostravě a jaké jsou po ukončení této školy možnosti ohledně létání ?
Možnosti létání jsou vždy postavené na tom, jak je pilot dobrý a co je schopen pro tuto profesi obětovat, ovšem škola neumožňuje žádné pracovní možnosti, co se týče pozice pilota. Veškeré létání, licence, či zkoušky jsem musela dělat ve svém volném čase. Vysoká škola Báňská mě připravila na ATPL teorii a vydala mi certifikát o úspěšném splnění teorie, což je veliká finanční pomoc.

13227023_1099888466699135_386782836763814376_n.jpg

 

 

 

 

  Denisa nahoře napravo

11. Co byste doporučila budoucím adeptům na letecký výcvik, zvláště ženám ?
Pokud hledáte někoho, kdo vám změní život, nebo vám pomůže  s létáním, podívejte se do zrcadla! Jedině my sami jsme tvůrci svých cest, a proto nechte výmluvy v posteli, vstaňte a udělejte něco, co vás dostane do cockpitu. Je totiž úplně jedno jestli jste holka nebo kluk, je jedno kolik vám je let či odkud pocházíte. Nemějte sny, mějte cíle a ty proměňte ve skutečnost. Jdete si za tím, co chcete a na nic si nehrajte. Buďte sami sebou.
Hlavně se přestaňte bát toho co může jít špatně a začněte se těšit na to, co může vyjít, protože člověk, který se bojí prohrát, už prohrál
.
     

12. Zažila jste ve vzduchu nějaké nepříjemnosti nebo řešila jste už zvláštní případy za letu ?
Prozatím jsem neměla žádnou situaci, která by vyžadovala May Day nebo Pan Pan. Před každým letem si kontroluji, jak letadlo, tak si dělám briefing počasí i letiště, a proto  se mi nikdy nestalo, že bych vlétla do špatného počasí. Taktéž vždy kontroluji  olej i palivové nádrže, tudíž jsem se mnohokrát vyvarovala problémům s nedostatkem  paliva.
  

                                                  Denisa   /uprostřed/ na táboře CEDAR v USA          
13. Vím o vás, že jste se angažovala v práci pro mládež a to až v USA v mezinárodním táboře CEDAR. Mohla byste tuto akci trochu přiblížit mladým čtenářům.
Ovšem. Ve dvaceti jsem se rozhodla jet do Ameriky, protože jsem neuměla anglicky a jak každý pilot ví angličtina je základním kamenem letectví. Všechny zkoušky jsou v angličtině a poté i samotná práce, a jelikož jsem se zamilovala do létání, rozhodla jsem se tento svůj nedostatek odstranit. Našla jsem si proto agenturu, která mi zprostředkovala víza a letenky a odletěla jsem pracovat do kempu CEDAR pro americké děti. Naučila jsem se anglicky, procestovala jsem západní Ameriku, vydělala jsem si peníze na létání a tím jsem udělala velký krok vpřed ke své karieře. Také jsem si zkusila startovat a přistávat na vodě. Rozhodně všem doporučuji vycestovat, v dnešní době jsou neskutečné možnosti, využijte jich ☺
 

10574327_10202306323079493_5480445594457424820_n.jpg                                                              

 

 

 

 

14. Děkuji velmi za rozhovor.  Doufám , že brzy dokončíte výcvik a nastoupíte k některé společnosti jako pilotka. Rozhovor vedl :     Jiří Kurz 

 

Pokračování po 2 letech :  Životní sen se splnil .

Ing. Denisa Kupková -  FO u Go2sky,,

 

Aerolinkám Niki pomáha lietadlo z Bratislavy - Go2Sky

Na trupe a výškovém kormidle s velkým logem rakouské  spoločnosti Niki ,odletel v prvý červnový deň do Norimbergu 167-miestny Boeing 737 slovenskej leteckej spoločnosti Go2Sky. Letadlo s 3 posádkami,  prenajali spoločnosti Niki a už začalo lietať z Norimbergu a Mníchova na   Malorku,  Pre spoločnosť Niki bude bratislavský dopravce přepravovat tisíce   turistů.

 

30124188_10211639339636025_489212035033202688_n.jpg

Rok 2017-  Sen se povedl  : Ing. Denisa Kupková v cockpitu B-737- 400 

Už jsou 2 roky za námi od posledního setkání a Ing. Denise Kupkové  se sen splnil. Ukončila všechny zkoušky teoretické i praktické  a nastoupila jako FO, což značí First officer- první důstojník  u letecké společnosti,, Go2sky,,. Nyní pracuje v Praze a létá na  letounu Boeing 737-400  do Kodaně, Stocholmu, Helsinek,Varšavy  a i na další destinace. Věřím , že se jí bude dařit. Držím jí palce a ať se jí v nové funkci líbí. Denisa mě pozvala na  pokračování rozhovoru o jejím dalším leteckém výcviku na  Letiště Václava Havla  a to už bude povídání na jiné úrovni a jistě velmi zajímavé.

Za to jí děkuji . Jiří Kurz  20.7.2018 

 

Ing. Denisa Kupková v osádce B-737 - vpravo 

111111111111110_9206325878592634880_n.jpg

 

 

39002407_2314668575215483_621901712453533696_n.jpg

 

  42935358_10216219297051777_6487700589126877184_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ing. Denisa Kupková vlevo

Ahoj -  těšíme  se na vás ......

11295926_761478633970144_2174142682034404205_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18698365_1090377151064497_7825939036060659789_n.jpg

Děkuji za prohlídku a čtení článků.

Jiří Kurz -   "na prvním místě je spokojený čtenář"