Jdi na obsah Jdi na menu

Bitevní letectvo : SU-7

   SU-25

        

    Aurtorská práva :

Publikování nebo další šíření obsahu tohoto webu bez písemného souhlasu provozovatele je výslovně zakázáno. Porušení tohoto ustanovení bude považováno za hrubé  porušení práv provozovatele webu   se všemi z toho plynoucími právními důsledky.                                                                                                            

 Zdroj: Foto poskytli :  Sas, Raiter,Dvořák,Kořář,Bursa,Skalický,Čáp, Klust , HavlíčekVáclav Havner a soukromý album J.Kurze,Píza,Ivan Adam

 

           English verse :

 

            Velitelé vzdušných sil :
Po roce 1945 byl velitel letectva Alois Vicherek, pak generál  později : Gen. VosáhKamenický,Remek,Ploc,Klíma
 
1953-genstorek2-p.jpg    

ulehla1.jpg


   bela_toth_kadlec_--2-.jpg10565124_523402961095255_1698463732604734513_n.jpg
 
 
 
 
Velitel 10.LA  Gen.Remek  a velitel letectva  Gen.Ing. Jan Ploc/vpravo/          

 

Stíhací bombardovací pluky u nás byly na letištích : Čáslav- Hradec Králové-Pardubice - Náměšť N/Oslavou- Přerov      47.průzkumný letecký pluk působil v Mladé a Pardubicích                       

​                

 Skupina bojové přípravy: ...Václavík,Rejhon,Holeček,Zahradil,Slavík,Fabo,Toth,Rož,Nocar,Havlíček/Hradec Králové/

 

 

Holeček,Burda,Navrátil,Roš,Václavík,Ploc,Tichý,Zahradil,zubaři,Úlehla,Kuběna,Havlíček,Stanislav Štáb 10.LA v čele s gen.Úlehlou Jaroslavem a plk.Zahradilem.plk.Plocem,pplk.Havlíčkem,Kuběnou Slavíkem, Machem, Rožem,Václavíkem  a dalšími v roce 1979

  25.výročí založení 28.sblp. Čáslav 1977 : Vostradovský,Kozel,Valenta.Komenda,Kica, plk.Ing.Adam,gen.Ing.Úlehla  

 

 30. sbolp     letiště - Hradec Králové:

Rok 1945  30.sbolp. založen ve Kbelích - letouny IL-10 ,23.8.1945 přesun do Trenčína - používal letouny B-33

Rok 1950 pluk přemístěn do Prostějova-Stichovice, 1952 Pluk přesun do  Piešťan

1.11.1958- Mimoň-Hradčany - letouny Mig-15 velitel pplk.Fros

1959 Přesunut do Hradce Králové, velitelé: 1961 pplk.Šena,1964-pplk.Zubo,1970 Ing.pplk.Vávra,

1972 Ing.pplk.Liška,1977 Ing.pplk.Janko, 1984- Ing.pplk.Griga,1988 Ing.pplk. Brchel,

1989- Ing.pplk.Hřebačka,1992 Ing.pplk.Tvrdoň, 24.6.1985 přesun do Pardubic - letouny SU-25 / 1987 vyhodnocen

jako nejlepší útvar u MNO.   Dne 1.11.1994  pluk zrušen

Letiště Hradec Králové  bylo   velmi významné, protože zde sídlila v roce 1957- 59 Letecká Akademie a

bylo zde vycvičeno i mnoho zahraničních pilotů. V roce 1959 Akademie přemístěna do Košic.

zdroj : R.Lev,J.Bursa,Z.Skalický,L.Klust,V.Novotný,Z.Raiter,M.Henzl, L.Majer,pí.Úlehlová,J.Kurz    

 hwscanb00519.jpg

Foukal,Vondrák,Tošovský,Pazderka,Kurz,Čermák,Honzírek,Komár,Šilhán,Cink,Henzl

 

3-tí letka 30.sblp HK                                            

K tomuto pluku jsme přišli : Jiří  Kurz ,  Bruno Jakubec,  Olda Beneš a Pepa Píza  v roce   z Čáslavi, kde jsem  létal 3 roky po ukončení  Leteckého Učiliště v Košicích.V tomto roce čáslavský pluk se začal přeškolovat na nadzvukové SU-7 BM a my  výše jmenovaní jsme zůstali dále sloužit v HK na Mig-15 SB.

Byla to nádherná změna sloužit v Hradci Králové a velmi jsem si toho  považoval. Zůstal jsem v Hradci Králové bydlet dodnes i když jsem ještě chvíli sloužit opět v Čáslavi u divizní letky na vrtulníku MI-4 a 7 let v Mošnově na AN-2 a IL-14.

                                                                     

 hwscan00318.jpghwscan00278.jpg

 

 

 

 

V roce 1974   dostal 30-tý  letecký pluk za  úkol natočit   film ,,Vysoká modá zeď,,Natáčení se provádělo v Čáslavi a v Karlových Varech.

Skalický,Havlina,Beneš,Tomeš,Kolář,Szakoš,Úlehla se stali herci a filmovali společně se skutečnými herci   Růžkem ,Bednářem,  Langmajerem,Brabcem a dalšími.   Ti si zase zkusili posedět v Migách                                                       

hwscan00289.jpg

          

  Lapuník, Havlina,Skalický,Beneš      u  Migu-15 sb

                  

Střelby a bombardování: Průšvihy:

U tohoto útvaru byl denní chlebíček střelby a bombardování.Stále se zkoušely nové ůhly do zteče až jsme se jeden den mohli já- Jiří Kurz a Bruno Jakubec sami sestřelit. Letěli jsme  v roji do Jincí s Vlastou Ondráčkem, který nás vedl.  Stalo se to takto: 

Na začátku srpna došlo při nácviku bombardování ostrými pumami k poškození dvou letounů. Kpt. Vlastimil Ondráček odhodil pumy nízko a poté málo energicky stoupal. Dva jím vedené letouny MiG-15 byly poškozeny střepinami z exploze. Npor. Jiří Kurz s Migem-15bis-Sb č.1166 i npor. Bruno Jakubec s Migem-15bis-SB č.0408 dokázali s letouny s děrami v potahu trupu i křídel bez potíží přistát.My jsme o tom ani moc nevěděli, jen po přistání to  Brunovi  nebrzdilo  a  já slyšel stále nějaké podivné zvuky.Bylo to pěkné štěstí. Také i pplk.Viglašký, který si nad stříbrňákem u Hradce Králové střihnul  výkrut a shodou okolností se tam koupal nějaký funkcionář. Takže tímto  i  A.Viglašký  letovod pluku ,dolétal.  

 

a109.jpg

 

                                                                 

 

 

 

 

 

Piloti od 30. sblp. byli po ukončení provozu Mig-15 přeškoleni  na bitevní letoun   SU-25 K a byli přemístěni do Pardubic. První letoun přiletěl do Hradce Králové v dubnu 1984 a další do Pardubic v roce 1985. Později přiletěla už větší skupina :Byl to historický den pro 30.sbolp. 25.6.1986, kdy z Gruzie přiletělo prvních 10 letounů na pardubické letiště. Jelikož  pluk nejdéle létal na starém typu Mig-15, tak se stalo, že dostal nejmodernější techniku. Letoun nebyl nabouchán extra automatickými zařízeními, ale byl úžasně obratný ,létal podzvuově do 1000 km/hod, měl 2 motory Tumanski, 4.5 tuny výzbroje, a piloti ho měli rádi. Zkrátka to byl fešák-švihák a byl moderní. Dostup 7000 m a jen dolet do 1950 km  bylo málo.

 

 

  28..sbolp   Čáslav        

Začátek útvaru byl  28.bitev. pluk v Brně na letounech IL-2 /IL-10/       Velitel útvaru : Plk.Ing.Ivan Adam  a pak  v Čáslavi   a Gen.Ing. Jaroslav   Úlehla

Letiště bylo dobudováno v roce 1957 a  v  té době zde působil  20.slp. V roce 1958 byl přeorganizován na 28.sbolp.

hwscanm000595.jpg

 

Piloti z Čáslavi  na letounech SU-7 BM  Vzadu velitel pluku Ing. Plk. Zdeněk Kadlec            Vel.10.LA   Gen. Jan Kukel

  

           

 

 

 

 

hwscanc00619.jpg

 

 

 

 

    Vostradovský,Kelner,, Bezay, Pácl, Macháček,Komžák, dole :  Moro,Pospíšil a Kozel             SU-7bm -  pplk.Jirka  Velek- pilote vrať se mi ......     

                                                                                                                               

Přežití pilotů : tréning v horách,na řece v lesích.

 

Tedy jak se výše píše, záleželo  na tělesné kondici pilotů. Ta se mimo jiné trénovala tak zvaným ,,přežitím,,. Moje první přežití bylo na letišti v Čáslavi. V sobotu k večeru nás  naložili do náklaďáku a odvezli asi 50 km někam k řece Sázavě. Byli jsme pod plachtou a směr i cestu jsme neznali. V tom prostoru nás po skupinách asi 10-ti pilotů vysadili a úkol zněl : dostaň se jak můžeš domů. Všude byli nasazené hlídky SNB, přšelo, zima, tma atd. Stačilo,ž e Vás  policajt oslovil stůj, abyl jste  byl zatčen. Jak jsem řekl, úkol zněl, dostaň se do půlnoci na náměstí V Čáslavi. Začátky létání na Mig- 23 v Čáslavi

 

   Vostradovský,Louda,Orság,Komžák,?Kytler, Kurz, Palička, Joska 

 

6.sblp Přerov

 Foto: Lavický , Strnad

 

 

 

 

Nádherné letiště v rovině a  létaly zde letouny Mig-15,21.SU-22, IL-28, Mig-21, Mi-24. Letiště je známé hlavně historickými IL-28 pod velitelem Vlado Grolmusem, který sem přivedl tento bombardovací pluk z Hradčan.

Létal zde např.u 6.sbolp. na bisech /Rybecký,Hrůza,Čepa,Strnad,/vel.letky/, Novák,Nagy,Štor,Hřebačka,Tutter,Havner,Lavický,Moravanský,Kordík,Žižňanský,Luža,

Matějov /vel.letky/,Smolka,Fiala,Jenč,Kružík,Moravanský a mnoho dalších.

Kluci po příchodu Mig-23 do Čáslavi, od přerovského pluku odcházejí na tento letoun v čele s mjr.Jardou Strnadem.

Byla zde i  škola na Su-7 a Mig-21

/Doležal,Vaňo,Szabo,Horký,Šuta /.Ta zde  vyučila mnoho dobrých pilotů.

Moc nerad si připomínám jak jsem v 70. letech prožil přežití s 2. letkou a jejím velitelem Františkem Novákem v Krkonoších ve Špindlu. Byla to dobrá parta.Těšili se moc na to, jak se vrátí a zahájí přeškolenína Mig-21. Už se to Frantovi Novákovi a Šútúrovi nepovedlo. Po návratu trénovali na Milety po systému a dne 21.2.1974 při nočním létání pilot Šutúr omylem zavřel stop- kohout místo klapek při opakování okruhu.Oba zahynuli 

  20.Sblp.Náměšť Nad  Oslavou

 a6920.jpg    

SU-22

Foto poskytl  Ing.Jan Dúbravčík

 

 

 

 

 

 

3.slp.Brno

  Zdroj : Jarda Mílek  Mig-15

     Jarda Mílek  před startem na   Mig-15  v  Brně - Tuřany   

 

Tento pluk neměl dlouhého trvání. Byl založen 21.6.1949 a zrušen 31.8.1964. Muselo se zde moc pěkně sloužit z důvodů pěkné polohy u města a na rovině. Po něm zde působil 24.vrtulníkový pluk.

Velitelé:Truhlář,Vavřínek,Brodský,Kačer,Kovál,Zvara,Fros,Jančík,Petr,Komínek.

 

1964 červen - polní letiště Vyškov

 3- tí letka : Vodička,Hrnčíř,Mílek, VL Matějka,Plch,Vnuk,Šumbera,Vitáloš,Křižan,Špaček,Vlček,Hirš,Hanuš,

doktor-Jílek,pol-Lavický,Hřebačka

              

 Piloti 3-tí letky v roce 1964 těsně před zrušením pluku : Vlček, Vnuk, Mílek, Kočí  - u Migu 15  

                                                                                             

 18.sbolp - Pardubice

Vznik 30.5.1951 Líně. Pluk neměl dlouhého trvání,vzhledem k modernizaci našeho letectva,ale i tak se zapsal hluboce do historie létání. Znal jsem mnoho pilotů od tohoto pluku a byli jsme vlastně kolegové v divizi a plnili jsme stejné úkoly.Sloužit zde bylo podobné terno jako sloužit v Hradci Králové- opravdu nádhera./Jiří Kurz/

 

   1970 - Libosvár,.Lev,Václavík,.Landa     u Migu 15

Díky za prohlídku Jiří Kurz-"    na prvním místě je spokojený čtenář"